Kenangan..


  • Al-fatihah untuk arwah mak dan bapak...Ya Allah Ya Tuhanku...kau cucurilah rahmat keatas roh mereka...tempatkan mereka ditempat orang2 yang beriman...seseungguhnya mereka adalah ibu bapa yang tidak pernah mengabaikan tanggung jawab kepada kami dan taat dalam mengerjakan perintahmu..

  • Dalam keadaan sekarang aku sering teringat saat2 bersama arwah mak dan bapak...saat aku dlm kesedihan merekalah yg datang pujuk aku...saat aku sedang gembira mereka juga turut gembira...aku teringat saat2 pergi mengaji malam...anak yang nakal sepertiku ada ketikanya malas untuk pergi...tapi mereka tak pernah marah malah memujukku dengan penuh sabar dan lembut....teringat saat2 balik dari sekolah...mak sering tunggu kepulangan kami depan pintu...tak pernah sekalipun mak tak sambut kepulangan kami....malah ada masa dan ketikanya mak tunggu bas sekolah kami tepi jalan...masuk je rumah mak mesti dah hidangkan makanan yang sedap2 untuk aku dan adik...
  • aku bukanlah dari keluarga yang kaya raya...kehidupan kami sederhana tapi kami bahagia...alhamdulillah mak dan bapak sentiasa dilimpahi rezeki darinya...walaupun zaman kecik2 aku ada abang dan kakak yg dah bekerja...tp mak dan bapak tetap nak juga pergi kekebun...potong pokok getah...petik buah kelapa sawit...masa sekolah rendah balik je sekolah sblm pergi sekolah petang aku dgn adik kena kayuh basikal antar makan tengahari kat bapak...hari biasa mak pergi kebun setengah hari sbb aku dgn adik balik sekolah tengahari...biasanya aku bonceng je...jauh gak jarak antara rumah dengan kebun...sakit jugaklah bontot aku duduk belakang terentak2 dek kerana lalu jalan tanah merah yg berbatu...setiap sabtu dan ahad mesti aku dengan adik ikut...tapi bukan tolong sangat pun...ikut sbb suka mandi parit...kejeburrrr!!!! hahahaha...seronok sangat sbb kat parit bapak buat pelantar...lebih2 lagi kat kebun bapak buat pondok yg blh dikategorikan kelas A antara pondok2 orang lain...dah penat berkubang aku petik timun muda...dah kenyang aku tidor...mak mmg masak kat kebun...pondok tu lengkap dgn dapur dan peralatan macam kat rumah...bila dah masuk sekolah menengah aku jarang ikut sbb tolong mak buat kerja2 umah...masa sekolah petang aku akan masak, membasuh dan kemas umah...adik tetap ikut mak pergi ke kebun...bila dah sekolah pagi pulak kerja aku tukar kebelah malam...ingat lagi dulu aku selalu tolong mak buat kuih untuk dijual...bangun pagi sementara mak solat subuh aku ganti dia goreng kuih skjp...bila dah siap semua dlm pukul 6pg aku gilir2 dgn adik hantar kekedai kopi untuk dijual...tapi biasanya aku mengelat dgn macam2 alasan...sib baik alasan diterima sbb aku budak perempuan...yerlah dulu kat kampung pukul 6pg masih gelap gulita lagi...pastu siap2 nak gi sekolah pulak...pukul 6.30pg bas sekolah datang ambik kami anak2 kampung kat tepi jalan...
  • bulan 8/2002 bapak meninggalkan kami setelah hampir 2 tahun terlantar sakit tua...semenjak tu hubungan aku dengan abang2 dan kakak tiriku jadi jauh...lebih2 lagi dengan perangai abang2 tiriku yang tamakkan harta peninggalan arwah yang tidak seberapa...walaupun tak ada perbalahan tapi sikap mereka mmg membuatkan hubungan kami semakin jauh...berjumpa hanya setahun sekali bila hari raya...itupun beberapa orang je....mmg pada hakikatnya masa hayat bapak ada hubungan aku dengan anak2 arwah bapak mmg tak berapa rapat macam hubungan aku dengan anak2 arwah emak yg mana kami macam isi dengan kuku walaupun kami adik beradik tiri...

  • kehilangan bapak memang merubah segala2nya sebab selepas bapak meninggal je rumah kat kampung emak kosongkon...semua gara2 abang2 tiriku yang tamakkan harta walaupun emak masih hidup....mereka tak hormatkan perasaan emak dan pengorbanaan emak selama ini...emak mmg seorang yang penyabar...dengan rela dalam terpaksa emak keluar dari rumah yg penuh kenangan buat dia...emak taknak ada perbalahan...emak taknak dijadikan musuh...emak tetap memikirkan perasaan mereka dengan menggenepikan perasaan sendiri...semenjak tu aku dah takde kampung...emak duduk rumah anak2...mula2 mak duduk dkt rumah kakak dekat Tg Karang...beberapa sebulan selepas bapak meninggal, lebih kurang 4 bulan adik kahwin...adik hampir2 batalkan perkahwinan dia sebab nak jaga mak...tapi mak tak bagi sbb kesian dgn pihak perempuan yang dah buat persiapan...lagipun emak taknak dia dijadikan alasan...tapi adik letakkan syarat dengan bakal isteri dia supaya mak duduk sekali...dia tanya samada boleh terima dan sanggup tak emak duduk sama selagi hayat mak ada...Alhamdulillah bakal isteri dia sanggup dan Alhamdulillah juga dia memang menantu yang baik...hormat pada orang tua....sejak tu emak duduk dengan adik dan kadang2 bergilir2 pergi rumah anak2 yang lain...

  • bulan 11/2007 emak pula pergi buat selama2nya meninggalkan kami anak2 setelah satu minggu duduk ICU kerana pendarahan otak...tepat satu bulan aku dalam pantang melahirkan anak ke-3...pada mulanya memang susah aku nak terima sebab mak sakit tiba2...sebelum tu mak sihat...masih ketawa2 dan masih blh duduk jaga anak aku yang baru lahir...mak sakit kat rumah aku...masa mak nak ambik wuduk solat zohor tiba2 kepala mak sakit...aku terus talipon adik mintak bawak mak pergi hospital...ptg tu mak kena tahan dkt DEMC...dan malam tu juga mak kena buat operation tebuk salur darah...dari DEMC mak kena transfer ke SMC sebab DEMC takde pakar otak...pukul 3 pagi mak kena operation dan bermula dari tulah mak tak sedarkan diri...keesokannya doktor jumpa abang dan adik aku untuk membincangkan proses selanjutnya...mak perlu dibedah lagi tak lewat dari 3 hari untuk menutup salur yang pecah...tapi pihak SMC nakkan deposit RM40K...mana kami nak carik duit sebanyak tu dlm tempoh yang singkat...aku baru habis duit beli rumah...adik pulak pendapatan tak tentu...sorang abang aku cuma pekerja biasa dkt JKR...cuma harap sorang je abang aku ni...tapi kalau nk dapat RM40K dalam tempoh singkat mmg takde sbb dia kerja sendiri...itupun dari dulu dialah yang tanggung semua perbelanjaan kalau mak sakit....mak pernah buat rawatan kat PUSRAWI dan bilnya mencecah RM12K...kebetulan masatu abang aku ada duit...dia sorang jelah yang tanggung dan dia tak pernah mintak duit kat adik beradik tuk tolong...
  • disebabkan masalah tu doktor menasihatkan kami hantar mak dkt HKL sbb kat situ ada pakar otak...dan malam tu juga mak dihantar ke HKL...tapi bila sampai situ macam2 alasan yang dibagi tuk rawatan selanjutnya...emak hanya ditempatkan di ICU...tapi rawatan susulan untuk memulakan pembedahan takde...alasan pakar bius takde...pakar x-try sebok...pakar itu tak cukup tangan...pakar ini ada kes lain...pakar otak banyak kes lain lbh urgent...kena tunggu kesemua2 pakar ada baru boleh buat...macam2 alasan dorang bagi...tapi yang paling sakit hati bila mak dan teruk...bila mak dah kuning...bila buah pinggang mak dah tak berfungsi...bila makanan tak tak blh masuk dlm tiub mak...ada pulak pakar2 tu...tapi semua dah terlambat...segala2nya berlaku dengan pantas...doktor cuma blh cakap "kami minta maaf sebab lambat bertindak...kami kesal semua ni berlaku...tapi kami tak boleh buat apa2 kerana kami kekurangan pakar dan kami terima pesakit seluruh Malaysia"...hancurnya hati kami anak2 yang mendengar...seolah2 kami yang menghantar emak menanti ajal...masih terbayang dimata aku dalam emak tak sedarkan diri dia masih blh bagi tindak balas...ketika aku pegang jari2 dia sambil berbisik di telinganya "emak, endah balik dulu ye...esok endah datang lagi"...jari jemari emak dengan tiba2 menggenggam jari aku...dia mendengar...dia merasa...hibanya hati aku melihat dia menanggung sakit..
  • tapi aku tak boleh terus menyalahkan keadaan...semua kejadian telah tertulis...bila Allah telah mencatit ajal dan maut itu...tidak pernah terlewat atau tercepat pun walau sesaat...kesakitan emak hanyalah untuk kami anak2 terus berdoa selagi emak bernafas...Allah menduga kami yang masih hidup...ketabahan kami...keimanan kami...ketaqwaan kami....

  • bagaimana pula keadaan aku menyambut Aidilfitri tahun ini?? tanpa kedua orang tua...yang ada hanyalah adik beradik tiri...akan renggangkah juga hubunganku dengan anak2 arwah emak setelah emak pergi?

  • kini yang pasti hubungan aku dan adik aku tetap tidak berubah...kami terhasil dari benih yang sama...kami dilahir dari rahim yang sama...

0 comments: